Historia

Historia

En lång och knaprig historia

Redan för fyra tusen år sedan bakade fenicierna ett slags torrt bröd som skulle hålla flera månader på resorna över Medelhavet. Kanske var det därför ingen slump att det var just en skeppsredare som startade Sveriges allra första kexbageri.

År 1888

Bästa läge vid älven

Carl Leopold Berggren var en driftig man. Han hade en hustru från England, som enligt sitt hemlands tradition givetvis alltid ville ha kex och kakor till sitt afternoon tea. I Göteborg fanns vid den här tiden många engelska köpmansfamiljer med liknande vanor, och bruket att äta kex spred sig från Göteborg till Stockholm och andra städer. 1888 beslutade Sveriges riksdag om en kraftig tullhöjning, vilket innebar att importerade kex skulle bli mycket dyrare. Carl Leopold Berggren såg sin chans, och började planera för Sveriges allra första kexbageri. Att han valde Kungälv var ingen slump, här fanns goda transportmöjligheter via Nordre Älv där ångbåtar och mjölpråmar lätt kunde lägga till vid fabriken. Berggren tog hjälp av några skotska kexexperter från Glasgow, som efter mycket övertalning gick med på att dela med sig av sina kexhemligheter. På luciadagen 1888 var det dags för det första provbaket.

År 1888

År 1897

Göteborgs kex utses till Kunglig hovleverantör

Bageriet gick bra, Göteborgs Kexfabriks AB vann flera utmärkelser och utsågs 1897 till kunglig hovleverantör. Flera kända polarexpeditioner utrustades med kex – bland annat Andrées luftballongsfärd till Nordpolen samma år. Tackkortet är från Otto Nordenskjöld, som fick med sig några lådor kex på sin sydpolsexpedition 1901.

År 1897

År 1910-1930

Skandinaviens modernaste bageri

Tillverkningen gick strålande, 1910 såldes inte mindre än 140 olika produkter. Kexen packades i vackra blecklådor och såldes sedan för det mesta i lösvikt ute i butikerna. Mariekex, Albertkex, Travellers, Honeymoon York Cakes och Kosmopolit… Första världskriget innebar en kraftig ransonering av råvaror, men så snart freden kom satsades det ytterligare på utbyggnad. I början av 30-talet var Göteborgs Kex Skandinaviens modernaste bageri med eget laboratorium. Vi började nu också tillverka artiklar med skum och choklad, som blev mycket populära särskilt bland ungdomar. Den mesta av marknadsföringen under den här tiden riktades dock till husmödrar – med stor framgång.

År 1910-1930

År 1950

Elektriskt bak ger bästa smak

Vid 50-årsjubileet 1938 tillverkades tonvis med kex och wafers varje dag. Nu hade Göteborgs Kex övergått till elektrisk uppvärmning av ugnarna vilket gav en jämnare gräddning. ”Elektriskt bak ger bästa smak” var nu bageriets motto. Det blev vanligare att man förpackade kex i paket i stället för att sälja dem styckvis.

År 1950

År 1960

Marknadsföring gav växtvärk

På 60-talet började Göteborgs Kex på allvar satsa på marknadsföring. Det annonserades i fyrfärg i ledande dam- och familjetidningar. Guld Marie, Snackers och Kungälvs Pepparkakor var de största produkterna. Nu skedde också en förändring i utbudet. De exklusiva kexsorterna gick starkt framåt och gränsen mellan kex och kakor höll successivt på att försvinna. 1967 köpte vi konkurrenten Örebro Kex – allt för att kunna möta den hårdnande konkurrensen från utlandet. Efterfrågan ökade och bristen på arbetskraft var påtaglig. Varje morgon hämtades arbetskraft med buss från Uddevalla och Lilla Edet. Tjänstemän från kontoret fick rycka in och jobba i fabriken två kvällar i veckan.

År 1960

År 1970

Kex på export

På 70-talet byggdes bageriet ut, och omfattande rationaliseringar genomfördes. Exporten ökade explosionsartat, särskilt till våra nordiska grannländer. Vi ville nu få ett mer samlat grepp på förpackningarna, vars grafiska utseende spretade åt olika håll. Göteborgs Kex blev från och med 1974 det nya varumärket för alla produkter och man slopade helt Örebro Kex som hängt med sedan uppköpet. Fram till nu hade företaget ägts av ättlingar till grundaren Carl Leopold Berggren, men i samband med nya större investeringar behövdes en större aktör. Marabou gick in som helägare 1979.

År 1970

År 1980

En explosion av smaker

Åttiotalet var ett gyllene årtionde på många sätt. Bageriet byggdes ut och utvecklades. Exporten till länder som Holland och USA ökade. Nu gjordes återigen en uppdatering av förpackningarna. Nu skedde också en fullkomlig explosion på produktsidan, där mottot verkar ha varit att tillfredsställa alla smakriktningar – bokstavligt talat. Kexen fylldes med krämiga smaker av hallon, persika, jordnöt, ananas, lakrits, äpple/kanel, apelsin, björnbär, vinbär, banan, päron, kiwi, aprikos, mango…

År 1980

År 2010

Ballerina Kladdkaka

Ballerina Kladdkaka blir en storsuccé – ett av många bevis på hur de klassiska varumärkena blir nya framgångar genom annan form.

År 2010

2022

Ny hållbar fabrik

Göteborgs Kex produktion i Kungälv flyttas till Riga, Lettland. De sista Baddarna säljs i Bräckboden på nationaldagen.

2022