Halloween

Roliga recept till Halloween från Ballerina

Skapa lite magi i köket den här Halloween med spöklika Ballerinaspindlar, Frankensteins monster och söta små mumier.

Stockholm, 29 oktober: Behöver du några roliga idéer till Halloweenfikat? Gör dina egna monster med våra enkla recept, alla grundar sig på den populära Ballerinakakan. Maria Culha arbetar till vardags som redovisningsekonom på Orkla Confectionery & Snacks Sverige men inför Halloween har hon bakat läskiga godsaker av Ballerina.
Testa Marias recept och skapa lite magi i köket den här Halloween.
Halloween_small
Ballerinaspindlar
1 pkt Ballerina Kladdkaka
1 påse Lakritssnören
Ätbara ögon eller godis till ögon, tex Pingvinstång Hallon-Lakrits
Choklad

Klipp lakritssnöret till 8 bitar och fäst bitarna i en Ballerina Kladdkaka. Smält lite choklad och fäst ögonen på kakan.

Ballerina Mumie
1 pkt Ballerina Dubbelicious
1 pkt vit choklad eller Candy Melts
Lite neutral olja, tex raps
Godis till ögon, tex Pingvinstång Kokos (gul och svart)
Klubbpinnar
Spritspåse

Smält chokladen och doppa klubbpinnen i lite choklad och fäst den sedan i en Ballerina Dubbelicious.
Ställ i kylen så chokladen stelnar. Doppa sedan kakan helt i vit choklad, häll i lite olja i chokladen så blir den lite tunnare och mer lättarbetad. Ställ i kylen så chokladen stelnar. Skär kokosstången i bitar och fäst på kakan med lite choklad. Fyll en spritspåse med vit choklad och ringla över kakan.

Frankenstein av Ballerina Bites
1 påse Ballerina Bites
Mörk choklad
Grön Candy Melts alt vit choklad att färga med grön geléfärg
Ätbara ögon alt godis till ögon
Kolaremmar

Smält choklad och fäst 3 stycken Ballerina Bites på varandra. Ställ i kylen för att stelna. Doppa bitarna i grön choklad, fäst dit ögonen och bultarna av kolaremmar på sidorna och låt sedan stelna i kylen. Smält sedan mörk choklad och doppa toppen av kakan, dra lite med en tandpetare för att få lite flikig lugg. Spritsa dit munnen.

Presskontakt:
Stina Petrini, Kommunikationschef

Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Tel: 010 – 1425575
E-post: stina.petrini@orkla.se

Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB
Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB är marknadsledare inom kex och snacks med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. Bolaget har 600 medarbetare och en omsättning på över en miljard. Huvudkontoret ligger i Solna och företagets anläggningar finns i Filipstad (snacks), Kungälv (kex/kakor) och Nöbbelöv (potatislager). Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden. Bolagets portfölj omfattar många av Sveriges mest älskade varumärken, som till exempel OLW, Svenska Naturchips, cheez doodles, Göteborgs Kex, Ballerina, Singoalla, Brago, Utvalda m.fl.