palmolja

Orkla Confectionery & Snacks slutar helt att använda palmolja 2016

Skyddandet av de tropiska regnskogarna är avgörande för att begränsa den globala uppvärmningen och bevara biologiskt mångfald. Orkla Confectionery & Snacks Sverige tar därför tydlig ställning mot avskogning av regnskog och tänker vara palmoljefria innan utgången av 2016.

Stockholm, 10 december 2015: Palmoljan är mycket omdebatterad och efter att den nya lagen kring ursprungsmärkning trädde i kraft i december 2014 har palmolja väckt starka känslor. Den nya lagen innebär att företagen inte längre enbart får skriva vegetabilisk olja utan måste ange vilken växt den vegetabiliska oljan utvinns ur. Debatten i Sverige handlar främst om skövlingen av regnskog och den miljöpåverkan oljepalmsodlingen orsakar. Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med kända varumärken som OLW och Göteborgs Kex, känner till den miljöpåverkan nyplanterade palmer orsakar i form av skogsskövling och har därför under en längre tid arbetat aktivt med att successivt ersätta palmoljan i sina produkter. Deras mål är att innan utgången av 2016 ha bytt ut all palmolja i sina produkter mot alternativ som är bättre ur ett miljö- och näringsperspektiv.

– Vi har valt att sätta höga mål och har som ambition att vara helt fria från palmolja innan utgången av 2016. Det betyder att vi byter ut all palmolja mot andra oljor utifrån både ett hälso- och miljöperspektiv, säger Henrik Julin, vd Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Redan 2010 bytte konfektyr- och snacksföreget palmolja mot solrosolja i sina chips under varumärket OLW. Företaget har de senaste fem åren minskat palmolja i sitt sortiment med över 170 ton per år under varumärket Göteborgs Kex. 2014 gjorde bolaget stora investeringar i Kungälv för att kunna gå över till alternativa oljor istället för certifierad palmolja i sina kakor. Årets pepparkakor från Göteborgs Kex är nu fria från palmolja tillsammans med andra kända kaksorter som Jätten,  Smörgåsrån Original och Ballerina Bites.

– Vår strävan är att byta ut palmolja i samtliga produkter har varit ett tidskrävande arbete eftersom vi har varit tvungna att göra många kvalitetstester så att vi kan vara säkra på att vi behåller den goda smaken, den höga produktkvaliteten och hållbarheten, avslutar Henrik Julin.

Presskontakt:
Stina Petrini, Kommunikationschef