alliansen.jpg

Nya Ballerina Kladdkaka ger unga jobb

Vid ett besök idag på Göteborgs Kex i Kungälv fick Alliansens partiledare se tillverkningen av Ballerina Kladdkaka Vanilj. Göteborgs Kex är ett av de företag som haft positiv tillväxt det senaste. Framgången med Ballerina Kladdkaka har gjort att företaget sysselsatt 50 nya medarbetare det senaste året.

Pressmeddelande 2010-08-25

– Roligt att se ett företag där unga människor, särskilt kvinnor, kan göra karriär och utvecklas inom industriproduktion, sa Maud Olofsson, Centern.

Alliansens partiledare diskuterade bland annat arbetsmarknadsfrågor och fick en rundvandring i fabriken. Det senaste året har Göteborgs Kex sysselsatt 50 nya medarbetare, varav de flesta unga, för att klara efterfrågan på succén Ballerina Kladdkaka.

– Det var kul att få se kexen som verkligen finns på varje fikabord i Sverige, sa Göran Hägglund, Kristdemokraterna.

Blir nya Ballerina Kladdkaka Vanilj, som lanseras i september, lika stor som föregångaren, kommer Göteborgs Kex sannolikt att behöva anställa fler medarbetare.

– Ballerina är vår mest framgångsrika produkt genom tiderna och Sveriges mest populära kex. Vi sålde över 16 miljoner paket Ballerina till 33 % av Sveriges hushåll det senaste året, säger Christoffer Jahr, vd på Göteborgs Kex.

Ballerina Kladdkaka Vanilj är en uppföljare till megasuccén Ballerina Kladdkaka som lanserades i början av året och som snabbt blev Sveriges bästsäljande kex. Den nya varianten har ett mörkare kex, bakat på svart kakao, med en vit vaniljfyllning. Kakan ska precis som sin föregångare doppas i mjölk för bästa smak.

– Vi tror att Ballerina Kladdkaka Vanilj är receptet för fortsatt tillväxt för företaget, säger Christoffer Jahr.

Högupplösta bilder från besöket kan laddas ned här.
Läs ett lite längre reportage från besöket här.

Nicklas Sjöqvist, informationschef Göteborgs Kex
Tel +46 708 174100, e-post nicklas.sjoqvist@orkla.com