alliansen.jpg

Alliansen först att doppa nya Ballerina

Fler jobb för unga, var frågan som stod i fokus när Alliansens partiledare stannade till på Göteborgs Kex den 25 augusti för en fika inför valet 2010. – Det är roligt att se ett företag som Göteborgs Kex, där en god tillväxt leder till att fler både kan få jobb och utvecklas inom företaget, säger centerledaren Maud Olofsson.

Christoffer Jahr, vd Göteborgs/Saetre, inledde Alliansens besök genom att överraska partiledarna med att bli de allra första att få smaka på Ballerina Kladdkaka Vanilj.

Fredrik Reinfeldt provsmakarStatsminister Fredrik Reinfeldt konstaterade att den ska doppas i mjölk och Folkpartiets Jan Björklund undrade om Göteborgs Kex har testpaneler som avgör smaken?
– Det är vi som är testpanelen, skojade Fredrik Reinfeldt
– Får vi komma tillbaka nästa vecka och fortsätta provsmakningen, sa Kristdemokraternas Göran Hägglund med glimten i ögat?
– Ja, vi har ju inte så mycket annat för oss nu i valtider, skämtade Fredrik Reinfeldt

Medan Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson, Jan Björklund och Göran Hägglund tog för sig av kaffe, mjölk och kakor berättade Christoffer Jahr om vad succén med Ballerina Kladdkaka har betytt för Göteborgs Kex det senaste året.
– Vi har kunnat sysselsätta 50 nya medarbetare, varav de flesta unga, för att klara efterfrågan på succén Ballerina Kladdkaka.

Ballerina är Göteborgs Kex mest framgångsrika produkt genom tiderna och Sveriges mest populära kex.
– Vi sålde över 16 miljoner paket Ballerina till 33 % av Sveriges hushåll det senaste året, säger Christoffer Jahr, vd på Göteborgs/Saetre.

Bageriet

Partiledarna frågade intresserat om allt från arbetsmarknadsfrågor och rekrytering till export, transporter och produktutveckling. Under rundvandringen i fabriken fick partiledarna se hur tillverkningen av nya Ballerina Kladdkaka går till.
– Väldigt kul att se de här produkterna som verkligen finns på varje svenskt fikabord, tyckte Göran Hägglund.

Vilket är ditt favoritkex?

• fredrik provsmakarFredrik Reinfeldt, m

– Jag äter helst vanliga Ballerina, den är klart godast. Hemma i familjen är det Singoalla som gäller, den är min dotter väldigt förtjust i.

Göran Hägglund, kd
– Jag äter egentligen inte söta kex, så i dag gjorde jag verkligen ett undantag för Ballerina Kladdkaka. Jag måste säga att den faktiskt var väldigt god. Annars försöker jag äta lite nyttigare produkter. Jag tycker väldigt mycket om ost, så Göteborgs Utvalda är verkligen en favorit. Jag brukar köpa lådan med fem sorter i.

Jan Björklund, fp
– Ballerina original tycker jag är jättegod, även av nostalgiska skäl. Det är den kakan som jag minns mest från min uppväxt.

Maud Olofsson, c
– Jag tycker om de där gammaldags, vad heter de nu… GuldMarie! Jag äter dem särskilt på sommaren, de är bra att ha med på utflykten. Givetvis brukar jag göra den gamla klassikern att trycka på i:et och se om kexet går i tre delar så att man får önska sig något. Just nu är min önskan ganska given – valseger!

Alliansen gruppbild

Pressmeddelande och pressbilder om Alliansens besök hittar du här.