Stressa av!

Så stressar du av

Behöver du varva ner? Ta minst en kort paus varje dag. Du måste inte åka på spa eller solsemester för att sänka tempot. Det kan räcka med att gå ut i skogsdungen bakom huset med ett kex som enda sällskap och lyssna på fåglarna några minuter. Eller ge dig själv lov att läsa tidningen i lugn och ro när du kommer hem från jobbet eller skolan.

Andningsövningar

Sitt bekvämt, ta ett par djupa andetag genom näsan och låt dig sakta sjunka ihop. Andas med magen, inte med axlarna. Låt andetagen ta sin goda tid, räkna gärna till fyra vid varje in- och utandning. Håll också inne och ute andan ett par sekunder vid varje andetag.

En mer avancerad övning är att andas i samma lugna tempo, men växelvis med höger och vänster näsborre. Ja, det är svårt, men det viktiga är att man tänker sig att luften flödar den vägen, inte att den faktiskt gör det. In genom vänster, ut genom höger. In genom höger, ut genom vänster. Upprepa övningen.

Lugnare tempo

Ibland händer det för mycket i livet, och tankarna bara snurrar. Försök då göra saker långsammare. Gå, tala, kör bil och ät i lägre tempo. Gör en sak i taget, och fokusera på bara det. Lättare att fokusera blir det om du högt säger vad du gör: ”Nu lägger jag upp kex på en tallrik”.

Ta ett bad

På kurorter kan du flyta i en vattenfylld tank för att bli mer avslappnad. Budgetversionen fixar du lätt hemma genom att hälla upp ett varmt bad. Droppa i en väldoftande olja. Dämpa belysningen och tänd några stearinljus i stället. Sjunk ner i det varma vattnet, andas ut och njut av tystnaden.

Rör på dig

Paradoxalt nog är rörelse ett av de allra bästa sätten att slappna av. Cykla till en favoritplats, ta en skogspromenad, gör ett pass på gymmet, spring en runda på motionsspåret eller åk till simhallen och ta några längder. Kroppen blir trött, men själen får ro.

Mikrosömn

Churchill gjorde det. Likaså Da Vinci, Edison och Einstein. Tog sig en tupplur då och då, alltså. Och med så gott sällskap kan man gott unna sig själv lite mikrosömn ibland. Men håll tuppluren kort, inte mer än tio–femton minuter. Kommer du ner i djupsömn blir det svårt att komma igång igen. Ett gammalt knep är att somna med en nyckelknippa i handen. När nycklarna ramlar i golvet vaknar du.